Mosty se z architektonického hlediska řadí mezi jedny z nejpozoruhodnějších staveb vůbec, a to nejen ve světě, ale i v tuzemsku. V Česku totiž najdeme celou řadu architektonických skvostů – ať už historických, či technicky zajímavých – které rozhodně stojí za povšimnutí.
Nejstarším dochovaným mostem u nás je Kamenný most v Písku, jenž překlenuje řeku Otavu a jehož stavba započala ve druhé polovině 13. století. Historicky je však až druhým nejstarším mostem v ČR, a to po již neexistujícím Juditině mostě. Jedna z pověstí říká, že v době svého vzniku měl být most pojmenován podle toho, kdo přes něj jako první přejde na druhou stranu řeky. A proto, že se po něm jako první prošel jelen, bývá neoficiálně přezdíván jako tzv. „Jelení most“.
Vůbec nejvyšším mostem v Česku je nad Orlickou přehradou se klenoucí Žďákovský most. Od nejhlubšího bodu zatopeného údolí ční do výšky 90 metrů, od vodní hladiny pak 62 metrů. Stavba pochází z roku 1967 a v době svého vzniku byla největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Poněkud nevalně most „proslul“ tím, že z něj byly v zavařených sudech shazovány oběti tzv. Orlických vrahů řádících v letech 1991-1993.
Na poli kamenných železničních mostů je tím nejvyšším Žampašský most, který překlenuje údolí Kocour nedaleko Jílového u Prahy. Odtud také pochází jeho přezdívka „Kocourský viadukt“. Most je tvořen celkem sedmi oblouky, přičemž nejvyšší z nich dosahuje výšky 41 metrů nad údolím.
Doposud nejdelším mostem na našem území je Radotínský most, jenž překlenuje údolí Vltavy a Berounky na jih od Prahy a jehož délka činí 2 291 metrů. Jedná se přitom o dvojici mostních staveb, kdy každá z nich má odlišnou konstrukci i dodavatele. Obě stavby na sebe však plynule navazují, a proto na ně lze pohlížet jako na jeden celek. Ačkoliv se jedná o most dálniční, mohou jej využívat i cyklisté, neboť stavba zespodu disponuje zavěšenou cyklostezkou.
I u tohoto „nej“ se podíváme specificky na železniční mosty. Nejdelším železničním mostem v Česku je známý Negrelliho viadukt spojující Masarykovo nádraží a nádraží v Praze-Bubny. Jedná se o druhý nejstarší pražský most vedoucí přes Vltavu. V době svého vzniku (1846-1849) byl Negrelliho viadukt velice pokrokovou stavbou, neboť jemu podobné mosty pocházející z téhož období byly stavěny vesměs ze dřeva. Negrelliho viadukt je však kamenný.
Je tomu teprve krátce, co se můžeme pyšnit dalším „nej“ – tentokráte se jedná o nejdelší visutý most pro pěší na celém světě! Most se nachází v horském resortu Dolní Morava a spojuje dva horské hřebeny. Na délku měří 721 metrů (odtud také jeho název Sky Bridge 721) a vysoký je 95 metrů nad zemí. Tím, že jde v podstatě o turistickou atrakci, mohou se návštěvníci kromě úchvatného výhledu těšit také na doprovodný program v podobě naučné stezky „Most času“ s propojenou hrou s prvky rozšířené reality.
Nejvytíženějším mostem v Česku, z hlediska pozemní komunikace, je bezesporu Barrandovský most v Praze. Most je čtyřproudý v každém směru a denně přes něj projede zhruba 140 tisíc vozidel. Přístupný je ale i chodcům a cyklistům. Vzhledem k tomu, že se stavba nachází na hranici své životnosti, je na pořadu dne její (nákladná) oprava, která bezesporu ovlivní dopravu v celé pražské metropoli.
A jak jinak zakončit náš výčet nežli stavbou, pro kterou nás zná celý svět? Řeč je samozřejmě o Karlově mostu, jehož výstavba započala roku 1357 pod záštitou Karla IV. Svůj současný název však most získal až roku 1870, do té doby se mu říkalo jednoduše Kamenný nebo Pražský most. Jedná se o dosud nejstarší stojící most přes Vltavu v Praze, a zároveň i o ten nejkrásnější. Nabízí totiž úžasné výhledy na panoráma Pražského hradu a další významné pražské památky.
Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz