Mosty jsou důležitou součástí městské infrastruktury, které slouží k překonání vodních toků, údolí a dalších překážek. Existuje však řada neobvyklých mostů, které se vyznačují originálním designem, architekturou a přidanou estetickou hodnotou.
Mosty s netradičním, až podivným vzezřením jsou postaveny v různých koutech naší planety. V následujících řádcích si představíme 12 nejdivnějších mostů světa, které si zaslouží pozornost pro svůj unikátní vzhled či nekonvenční design.
Anglický název: Lucky Knot Bridge
Umístění: Čchang-ša, Čína
Rok otevření: 2016
Netradiční červený most pro pěší je dílem architektů z nizozemského studia Next Architects, kteří se ve svém návrhu nechali inspirovat Möbiovou páskou a uměním vázání čínského uzlu. Tříproudová lávka pro pěší připomíná optický klam - cestu, která nemá konec, ani začátek. Šťastný uzel je 185 metrů dlouhý a 24 metrů vysoký. Most se line přes řeku Dragon King Harbor River (Řeka přístavu dračího krále) a je z něj skvělý výhled na přístav i okolní hory provincie Chu-nan.
Anglický název: The Rolling Bridge (Paddington Basin Bridge)
Umístění: Paddington Basin, Londýn
Rok otevření: 2004
Inovativní most v Londýně vede přes Kanál Grand Union (Grand Union Canal), v blízkosti Paddington Basin. Byl navržen britským architektem Thomasem Heatherwickem a měří 12 metrů. Jeho neobvyklou vlastností je možnost složení do kruhového tvaru, čímž je umožněn bezproblémový průjezd lodím. Složení a rozložení mostu trvá asi 2 minuty a je řízeno hydraulickým systémem, jenž umožňuje plynulý pohyb. Rolling Bridge je považován za mistrovské dílo moderního inženýrství a právem se stal vyhledávanou atrakcí. Turisté si mohou prohlédnout přeměnu mostu do kruhového tvaru každý pátek v poledne.
Anglický název: Slauerhoff Bridge
Umístění: Leeuwarden, Nizozemsko
Rok otevření: 2000
Nizozemské město Leeuwarden je rodištěm básníka Jana Jacoba Slauerhoffa, podle něhož byl pojmenován tamní most významný pro lodní dopravu. Moderní stavba je dílem společnosti Van Driel Mechatronica, měří 15 metrů do šířky a 15 metrů do délky. Hlavní částí mostu jsou dvě pohyblivá ramena, která pohání hydraulický systém. Když chce loď proplout, část vozovky se zvedne do vzduchu. Most se nadzvedává a spouští několikrát denně.
Anglický název: Banpo Bridge
Umístění: Soul, Jižní Korea
Rok otevření: 1982
25 metrů vysoký a 1495 metrů dlouhý most Banpo je situován v Soulu, hlavním městě Jižní Koreji. Byl dokončen roku 1982 a do současné podoby přestavěn v roce 2008. Součástí mostu je fontána „Duhový měsíční svit“ o délce 1140 metrů, která je zapsána v Guinessově knize rekordů jako nejdelší na světě. Fontána v pravidelných intervalech čerpá vodu z řeky, která se pod úrovní vozovky vystřikuje zpátky do řeky až 43 metrů daleko. Jedinečný zážitek je ještě umocněn 10 000 barevnými LED světly na obou stranách mostu.
Anglický název: Dragon Bridge
Umístění: Da Nang, Vietnam
Rok otevření: 2013
Nejdelší most ve Vietnamu byl postaven při příležitosti 38. výročí konce vietnamské války a osvobození města Da Nang. Impozantní dračí most je dlouhý 666 metrů a široký 37,5 metrů. Součástí mostu je obrovská socha zlatého draka, která dokáže chrlit oheň a plivat vodu. Jedná se o největší dračí most na světě, který je navíc doplněn o 2500 LED světel, systém kontroly kvality vzduchu a záchranný systém v případě zemětřesení. Podívaná je pro přihlížející připravena každou sobotu a neděli ve 21 hodin.
Anglický název: Langkawi Sky Bridge
Umístění: Langkawi, Malajsie
Rok otevření: 2005
Langkawi Sky Bridge je zavěšený most na vrcholu hory Mat Cincang v Malajsii. Při stavbě se používaly helikoptéry, které vynášely části konstrukce na vrchol hory. Most o délce 125 metrů je přístupný pouze kabinovou lanovkou SkyCab, odkud už musíte jít na vrchol pěšky, případně si ještě připlatit za jízdu šikmou lanovkou SkyGlide. Z nadmořské výšky 700 metrů se vám otevírá úchvatný výhled na okolní krajinu deštného pralesa a ostrov Langkawi obklopený Andamanským mořem.
Anglický název: Mur Island Bridge
Umístění: Graz, Rakousko
Rok otevření: 2003
Most Murbrücke, známý také jako Murinsel, je moderní mostovou konstrukcí v rakouském městě Graz. S délkou 148 metrů a šířkou 5 metrů nabízí návštěvníkům unikátní zážitek v podobě procházky přes řeku Mur s romantickým výhledem na město. Most je vyroben z oceli a jeho zaoblený tvar připomíná loď nebo mušli, což koresponduje s jeho umístěním na umělém ostrově. Originální stavba uprostřed řeky v sobě ukrývá kavárnu, která pojme až 350 návštěvníků.
Anglický název: Storseisundet Bridge
Umístění: Averøy, Norsko
Rok otevření: 1989
Jestli jste si mysleli, že opilí mohou být jen lidé, tak jste na omylu. Norský most Storseisundbrua si získal přezdívku „Opilý most“ díky svému zakřivení. Most vedoucí přes norský průliv Storseisund je nejdelší z osmi mostů, které tvoří osmikilometrovou Atlantickou cestu. Stavba 260 metrů dlouhého mostu trvala šest dlouhých let, neboť dělníci museli 12× přerušit práce kvůli hurikánu.
Anglický název: Zhangjiajie Glass Bridge
Umístění: Hunan, Čína
Rok otevření: 2016
Most může sloužit i jako pouhá atrakce pro turisty. Skleněný most přes Velký kaňon Čang-ťia-ťie byl v době svého otevření nejdelším a nejvyšším mostem se skleněným chodníkem na světě. Kvůli náporu turistů musel být po 2 týdnech provozu uzavřen, aby na něm byla provedena údržba. Nečekaný zájem fanoušků o adrenalin pomohl v rozvoji skleněných staveb, které se začaly budovat i na dalších místech v Číně.
Anglický název: U Bein Bridge
Umístění: Myanmar, Barma
Rok otevření: 1850
Skutečný skvost mezi mosty najdete v Barmě, kde se nachází nejdelší a nejstarší teakový most na světě. Most U Bein tvoří 1086 pilířů stojících ve vodě. Většina z nich je dřevěná, pouze několik sloupů muselo být kvůli eroze či jiných poškození vyměněno za betonové alternativy. Při procházce po teakovém mostě si můžete užít nádhernou 1086 metrů dlouhou procházku přes jezero Taungthaman.
Anglický název: Seven Mile Bridge
Umístění: Florida, Spojené státy americké
Rok otevření: 1982
Jak napovídá samotný název, tato dlouhatánská stavba měří skoro 7 mil, přesně 10 931 metrů. Sedmimílový most patří k nejdelším silničním mostům na světě. Jeho účelem je spojovat malé ostrůvky v souostroví Florida Keys. Jelikož byl most vybudován na měkkém mořském dně, vozovka působením času už není po celé délce tak rovná jako při zahájení provozu.
Anglický název: Kuandinsky Bridge
Umístění: Buryatia, Rusko
Rok otevření: 1982
Ve stejném roce jako Sedmimílový most byl otevřen i Kuandinský železniční most, jehož podivnost netkví v účelné dokonalosti, nýbrž v extrémní zchátralosti. Most přes sibiřskou řeku Vitim patří k nejnebezpečnějším silničním mostům na světě. I tak se najdou lidé, kteří nejenže po mostu přecházejí, ale dokonce přes něj jezdí autem. Před několika desítkami let byl most součástí Bajkalsko-amurské magistrály. Nikdo jej však neudržoval, a tak postupně chátrá. Kuandinský most má na výšku 102 metrů, na šířku 3 metry a je 816 metrů dlouhý.
Zdroj
Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz