Stavební stroje jsou nezbytnou součástí moderního stavebnictví. Na světě existuje mnoho různých druhů.
Víte, které jsou úplně největší?
Stavební průmysl je významná oblast hospodářství, která zahrnuje širokou škálu činností - od návrhu, přes plánování až po výstavbu objektů městské a dopravní infrastruktury.
Stavební stroje pomáhají efektivně a rychle budovat nejrůznější stavby, například bytové a kancelářské budovy, mosty, tunely a silnice. V tomto článku si představíme některé z největších a nejúčinnějších stavebních strojů určené pro náročné projekty.
Největší bagr planety byl postaven německou firmou Krupp v roce 1978. Jeho německý název zní Schaufelradbagger 288, což by se dalo do češtiny přeložit jako bagr se lžícovým kolem. Gigantický pásový bagr, který patří k největším stavebním strojům na světě, se používá v Německu k těžbě uhlí. Bagger 288 je 240 metrů dlouhý, 96 metrů vysoký a váží 13 500 tun. Denně dokáže odtěžit až 240 000 m³ zeminy. Maximální rychlost bagru je 0,6 km/h.
Zdroj
Druhý největší bagr na světě je podobný předchozímu těžkému stroji Bagger 288, jenž se využívá v těžebním průmyslu pro odstraňování hornin. Obrovský stroj byl postaven roku 1995 německou firmou TAKRAF, dříve byl známý pod označením MAN TAKRAF RB293. Pásový bagr má 225 metrů na délku, 96 metrů na výšku a hmotnost přesahuje 14 200 tun. Maximální rychlost tohoto stroje činí 2,5 km/h.
Zdroj
Obří tunelovací stroj alias TBM (Tunnel Boring Machine), lidově nazývaný krtek, slouží k ražení tunelů kruhového průřezu v různých druzích zeminy a hornin, od písku až po tvrdou skálu. Tunelovací štít Bertha má na délku 95 metrů, výšku 17,5 metru a váží 7000 tun. Tunely dokáže razit rychlostí 35 metrů za den, přičemž jejich průměr může být v rozmezí 1–19,25 metru. Stroj byl vyroben v roce 2013 japonskou firmou Hitachi Zosen speciálně pro výstavbu tunelu pod americkým městem Seattle. Po dokončení v roce 2017 byl demontován.
Zdroj
Největší a nejvýkonnější mobilní jeřáb na světě, který dokáže manipulovat s velmi těžkou zátěží. LTM 11200 byl uveden do provozu roku 2007, váží 1000 tun a dokáže jet rychlostí až 85 km/h. Mezi jeho další specifikace patří nosnost 1200 tun, maximální délka výložníku 100 metrů a maximální výška zdvihu 188 metrů. Stroj je možné doplnit o různé druhy výložníků a další příslušenství, včetně lana a háku.
Zdroj
Monstrózní korečkové rypadlo SRs 8000 bylo vyrobeno v roce 1995 německou strojírenskou společností TAKRAF, je to největší pozemní vozidlo na světě. Jeho rozměry jsou 196 metrů na délku a 60 metrů na výšku, hmotnost je přesně 14 200 tun. Kontinuální těžební stroj TAKRAF SRs 8000 je určen pro skrývku různých materiálů, kam patří jíl, písek, štěrk, opuka, lignit nebo černé uhlí. Denně zvládne přemístit až 240 000 m³ skrývky.
Zdroj
BelAZ 75710 je největší těžební nákladní automobil na světě. Je 20,6 metru dlouhý, 9,87 metru široký a 8,26 metru vysoký. Jeho čistá hmotnost je 360 tun, přičemž uveze až 450tunový náklad. Gigantické nákladní vozidlo vyrábí běloruská společnost BelAZ od roku 2013. Jeho hlavním úkolem je přeprava velkých objemů horniny nebo uhlí z lomů.
Zdroj
Největší buldozer na světě se jmenuje Komatsu D575A, který existuje hned v několika verzích. Úplně největší z nich je Komatsu D575A-3 v konfiguraci Super Dozer (SD). Výkon stroje dosahuje až 1550 koní. Co se týká rozměrů, Komatsu D575A-3 Super Dozer váží 240 tun, jeho celková délka i s lopatou činí 16,8 metru a celková šířka je rovna 11,5 metru. Lopata pojme objem až 90 m³.
Zdroj
Aktuální nabídka aukce na Veacom.cz
Vyvolávací cena
215 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
179 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
159 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
139 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
103 526 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
299 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
124 000 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
232 932 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
515 038 CZK
Cena bez DPH
Vyvolávací cena
465 864 CZK
Cena bez DPH
Všechna vozidla
Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz