Když se řekne Škoda, většina Čechů si okamžitě vybaví vozy, které brázdí silnice nejen u nás, ale i ve světě. Společnost Škoda Auto je dnes jednou z nejúspěšnějších automobilových značek v Evropě, ale její historie sahá až do 19. století. Podívejte se s námi na několik zajímavostí a faktů o této legendární automobilce!
Oficiální název: Škoda Auto a.s.
Sídlo: Mladá Boleslav, Česká republika
Rok založení: 1895 (původně jako Laurin & Klement)
Zakladatelé: Václav Laurin a Václav Klement
Web: https://www.skoda-auto.cz/
Hledáte spolehlivé osobní vozy za dobrou cenu? Zkuste využít služeb našeho jedinečného aukčního portálu. Registrace zdarma.
Škoda Auto vyrábí především
osobní automobily spadající do různých kategorií – od
městských vozů až po
SUV a elektromobily. Mezi nejznámější modely patří Škoda Fabia, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq a elektromobil Enyaq.
Kromě aut vyrábí Škoda Auto také:
- • motory a převodovky,
- • náhradní díly a příslušenství pro své vozy,
- • elektromobilní technologie včetně bateriových systémů,
- • digitální a softwarová řešení pro konektivitu a autonomní řízení.
Značka
Škoda Auto vznikla postupným vývojem hned několika společností, který trval několik dekád.
Počátky Škodovky
Historie značky Škoda Auto sahá až do roku 1895, kdy v Mladé Boleslavi založili mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement společnost Laurin & Klement. Původně opravovali a vyráběli jízdní kola pod značkou Slavia. Brzy začali i s výrobou motocyklů a v roce 1905 uvedli svůj první automobil, Voiturette A, čímž položili základ českého automobilového průmyslu.

Válečné a meziválečné období
Po 1. světové válce se automobilka Laurin & Klement dostala do finančních potíží, a proto se v roce
1925 spojila s plzeňským strojírenským koncernem Škoda, což jí umožnilo další rozvoj.
Pod značkou
Škoda se vyráběly moderní automobily, ale během
2. světové války byla továrna nucena produkovat vojenskou techniku. Po válce byla automobilka
znárodněna a fungovala jako státní podnik
AZNP (Automobilové závody, národní podnik).
Poválečné období od komunismu po současnost
Po pádu komunismu hledala česká vláda strategického partnera pro modernizaci automobilky, a proto do tehdejší společnosti Škoda, automobilová a.s. vstoupil v roce 1991 koncern Volkswagen Group, který se postupně stal jejím většinovým vlastníkem. V roce 1998 byl jednak z jazykových důvodů, jednak z důvodu celosvětové působnosti automobilky změněn její název na nám už dobře známý „Škoda Auto“.
Díky investicím Volkswagenu a kontinuální modernizaci se Škoda Auto stala jednou z nejúspěšnějších evropských automobilek vyrábějící širokou škálu modelů pro evropské i mimoevropské trhy.
Ačkoliv je Škoda Auto pevně spjata s Mladou Boleslaví, má výrobní závody v různých částech světa, včetně Slovenska, Indie nebo Číny. Vozy Škoda se dnes prodávají na více než 100 trzích po celém světě.
Výrobní závody v Česku
V Česku se kromě hlavního závodu v Mladé Boleslavi nachází také závody Kvasiny a Vrchlabí. Čím se jednotlivé závody zabývají?
Výrobní závod |
Vyráběné modely |
Mladá Boleslav |
Výroba modelů Fabia, Octavia, Scala, Karoq, Kamiq, Enyaq iV + výroba motorů a převodovek |
Kvasiny |
Výroba SUV modelů Superb, Kodiaq, Karoq |
Vrchlabí |
Výroba automatických převodovek pro celý koncern VW |
Výrobní závody v zahraničí
Výrobní závod |
Vyráběné modely |
Bratislava (Slovensko) |
Karoq |
I-čeng (Čína) |
Rapid |
Ning-po (Čína) |
Octavia, Karoq |
Nan-ťing (Čína) |
Superb, Kamiq, Kamiq GT |
Čchang-ša (Čína) |
Kodiaq, Kodiaq GT |
Puné (Indie) |
Kushaq, Slavia |
Aurangabád (Indie) |
Octavia, Superb, Kodiaq |
Dále Škoda Auto provozuje
montážní závody na Ukrajině (Solomonovo),
v Alžírsku a Kazachstánu, kde jsou závody určené pro místní trhy. Také spolupracuje s dalšími závody v koncernu
Volkswagen Group, kde se některé modely vyrábějí či montují.
V minulosti automobilka provozovala výrobní závody i v
Rusku, které pro ni bylo druhým nejsilnějším trhem. Na začátku března roku 2022 však v souvislosti s válkou na Ukrajině došlo k pozastavení výroby a exportního prodeje.
Modelové řady Škoda
Škoda Auto nabízí několik modelových řad, které pokrývají různé segmenty automobilového trhu – od malých městských vozů až po SUV a elektromobily. Co můžeme v jejím současném portfoliu najít?
Městské vozy
- • Škoda Fabia – kompaktní hatchback, ideální do města.
- • Škoda Scala – větší hatchback s moderním designem a technologiemi.

Sedany a liftbacky
- • Škoda Octavia – nejprodávanější model značky, dostupný jako liftback a kombi.
- • Škoda Superb – vlajková loď automobilky, luxusní liftback a kombi.
SUV
- • Škoda Kamiq – nejmenší SUV, vhodné pro městský provoz.
- • Škoda Karoq – kompaktní SUV s větším prostorem a moderními technologiemi.
- • Škoda Kodiaq – největší SUV, dostupné i v sedmimístné variantě.
Elektromobily a hybridy
- • Škoda Enyaq iV – plně elektrické SUV, dostupné ve variantě Coupé.
- • Škoda Superb iV a Škoda Octavia iV – plug-in hybridní verze oblíbených modelů.

Speciální modely
- • Škoda Citigo-e iV – elektrický městský vůz (výroba ukončena).
- • Sportovní verze RS – dostupné u modelů Octavia RS, Enyaq RS a Kodiaq RS.
Škoda Auto neustále inovuje a rozšiřuje svou nabídku, především v oblasti
elektromobility a
moderních technologií.
Škoda Auto má bohatou historii a během let vyrobila mnoho ikonických modelů. Mezi nejznámější starší modely patří:
- • Škoda Popular (1934–1946) – první skutečně úspěšný model, který proslavil značku.
- • Škoda Felicia (1959–1964) – ikonický kabriolet, dnes ceněný veterán.
- • Škoda Octavia (1959–1971) – předchůdce dnešní bestsellerové řady.
- • Škoda 100/110 (1969–1977) – lidové auto 70. let v Československu.
- • Škoda 105/120 (1976–1990) – „stodvacítka“, jeden z nejikoničtějších vozů socialismu.
- • Škoda Garde (1981–1984) – sportovní kupé, předchůdce Rapidu.
- • Škoda Rapid (1984–1990) – elegantní dvoudveřový model, populární mezi mladými.
- • Škoda Favorit (1987–1995) – revoluční hatchback s předním pohonem, který zachránil Škodovku.
- • Škoda Forman (1990–1995) – kombi varianta Favoritu, oblíbená rodinná verze.
- • Škoda Felicia (1994–2001) – první model po vstupu Volkswagenu, přechod do moderní éry.
Tyto modely byly v různých obdobích klíčové pro vývoj Škody a některé z nich jsou dodnes ikonami českého automobilového průmyslu.
Nejúspěšnější model
Dlouhodobě nejúspěšnějším vozem značky je model Škoda Octavia s více než 7,2 mil. vyrobených kusů. Poprvé byl představen v roce 1996 a dodnes je vlajkovou lodí automobilky.
Každá nová generace (v současnosti jsou 4) posouvá hranice v oblasti bezpečnosti, technologií a pohodlí. Jedná se o nejprodávanější nové auto v Česku a 10. nejprodávanější v Evropě.

Počátky (1895–1925)
- • 1895 – založení firmy Laurin & Klement, předchůdce společnosti Škoda Auto zabývajícího se výrobou jízdních kol
- • 1899 – zahájení výroby motocyklů pod značkou Slavia
- • 1905 – výroba prvního automobilu Voiturette A
Sloučení se Škodovkou (1925–1945)
- • 1925 – fúze Laurin & Klement s plzeňskou Škodovkou
- • 1934 – uvedení legendárního modelu Škoda Popular, který se stal bestsellerem
- • Období druhé světové války – orientace na vojenskou výrobu pro nacistické Německo
Poválečné období a socialismus (1945–1989)
- • 1945 – znárodnění automobilky, vznik státního podniku AZNP Mladá Boleslav
- • 1959 – uvedení modelu Škoda Octavia, který se stal symbolem své doby
- • 1964 – výroba kabrioletu Škoda Felicia, který byl velmi populární v zahraničí
- • 1976 – zahájení výroby ikonické řady Škoda 105/120, nejrozšířenějšího vozu v Československu
- • 1987 – představení Škody Favorit, prvního moderního hatchbacku s předním pohonem
Porevoluční období a vstup do Volkswagen Group (1991–současnost)
- • 1991 – privatizace, Škoda se stává součástí koncernu Volkswagen Group
- • 1996 – uvedení Škody Octavia (novodobé generace), která se stala celosvětovým bestsellerem
- • 1998 – automobilka dostává název „Škoda Auto“
- • 1999 – představení Škody Fabia, která navázala na úspěch Favoritu
- • 2001 – uvedení luxusního modelu Škoda Superb, návrat do vyšší třídy
- • 2016 – první SUV značky Škoda Kodiaq, rozšíření nabídky do nového segmentu
- • 2020 – první elektromobil Škoda Enyaq iV, vstup do éry elektromobility
- • 2024 – celkový prodej modelu Škoda Octavia přesahuje 7 milionů kusů
Udržitelnost je nedílnou součástí strategie Škoda Auto. Právě proto se můžeme setkat s celou řadou iniciativ pocházejících z dílny této automobilky.
Vše začíná už
ve výrobě, kde se společnost snaží dbát na udržitelné postupy a snižovat emise CO2 (zde určitě stojí za zmínku uhlíkově neutrální závod ve Vrchlabí). Zaměřuje se na
minimalizaci odpadu a efektivní využití vody při výrobě. Využívá recyklované plasty a přírodní materiály v interiérech vozů (např. model Enyaq iV má čalounění z recyklovaných PET lahví).
Psali jsme také!
Velký důraz automobilka klade na eMobilitu a její ekosystém a intenzivně se zabývá výrobou elektromobilů s nulovými lokálními emisemi. To má přispět k jednomu z hlavních cílů Škodovky v oblasti udržitelnosti, a to dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality.
Škoda Auto navíc podporuje zalesňování a ochranu biodiverzity, ekologickou mobilitu ve městech a dlouhou životnost svých vozů, čímž přispívá k udržitelnější budoucnosti.
#1 Octavia jakožto osmý poválečný model Škodovky
Původní Škoda Octavia, jejíž výroba byla zahájena na jaře roku 1959, byla osmým poválečným modelem automobilky. Odtud také pochází její název – „Octavia“ – ten totiž v latině znamená „osmý“.
#2 Tatrovky ze škodovácké fabriky
Na výrobních linkách Škodovky se jeden čas vyráběly také osobní vozy
značky Tatra. Bylo tomu v letech 1951-1955, kdy Tatra v Kopřivnici potřebovala uvolnit linku pro výrobu vojenských vozů. Za tuto dobu se v Mladé Boleslavi vyrobilo téměř 9 000 vozů Tatra 600 a Tatra 805.
#3 Škoda Favorit – model, který zachránil podnik před krachem
Model Škoda Favorit, představený v roce 1987, znamenal velký zlom. Byl to první československý vůz s předním pohonem a moderním designem. Byl to také model, který podnik zachránil před bankrotem.
#4 První automobil vyšel na 3 600 korun
První automobil společnosti, Voiturette A, byl dvoumístným vozidlem, které mělo pod kapotou dvouválec o výkonu 7 koní a dosahovalo rychlosti až 40 km/h. Původně francouzský výraz voiturette označoval kategorii automobilů s nižší váhou, doslova vozíky. Vůz Voiturette A vážil necelých 500 kg. Základní provedení vyšlo na 3 600 korun.
#5 Škoda 130 RS, aneb „Porsche východu“
Od počátku své existence slavila automobilka Škoda úspěchy i ve výrobě závodních speciálů. Tím nejslavnějším byla Škoda 130 RS, která si vysloužila přezdívku „Porsche východu“. Na závodních tratích se poprvé ukázala v roce 1975 a dosahovala rychlosti až 220 km/h. Stejně jako modely Porsche, i Škoda 130 RS měla motor uložený až za zadní nápravou.
Škoda 130 RS sbírala úspěchy na okruhu i v rallye. V roce 1981 se dokonce stala celkovým vítězem na Mistrovství Evropy cestovních vozů.
#6 Nejrychlejší škodovka všech dob
Věděli jste, že nejrychlejší škodovkou všech dob je Škoda Octavia druhé generace? Rozhodně však nejde o sériový vůz. Základem sice byla Octavia RS liftback s motorem 2,0 TFSI, motor ale prošel rozsáhlou úpravou. Britský dovozce, který stál za přestavbou, vůz odvezl na solné pláně Boneville v Utahu, kde bylo cílem pokořit rychlost 322 km/h. Při šestém pokusu se podařilo dosáhnout rychlosti 325 km/h a při sedmém dokonce 365 km/h!
#7 Nejdražší a nejlevnější škodovka
Aktuálně nejdražším automobilem v nabídce Škoda Auto je model Fabia. Nikoliv však hatchback z klasické nabídky, ale soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2. Ten vyjde zhruba na desetinásobek ceny běžné Fabie.
Nicméně, v sériově vyráběných modelech představuje Fabia aktuálně i nejlevnější auto v nabídce Škoda. Pořídíte ji od 359 900 Kč.
#8 Škoda v hlavní roli
Škodovky čas od času „vystupují“ ve známých filmech. Hlavní roli dostal vůz Škoda v hororu Upír z Feratu z roku 1981. Jednalo se o model Škoda 110 Super Sport, který si díky tomu vysloužil přezdívku Ferat. Stejné auto se objevilo také ve filmu Velká filmová loupež a v původní verzi filmu Zítra vstanu a opařím se čajem. Z novodobějších snímků stojí za zmínku sci-fi film Bod obnovy z roku 2023, kde výraznější roli sehrála Škoda Octavia RS.
#9 Digitální asistentka Laura
Přemítali jste někdy, komu patří hlas digitální asistentky Laury? Zapomeňte na slavné osobnosti. Hlas je uměle generovaný a je společný pro všechny jazyky, kterými Laura mluví.
- • A víte, že v některých modelech je hlasová asistentka Laura nově vylepšená o funkci ChatGPT? Díky tomu je nyní schopna odpovídat i na otázky, které by dříve přesahovaly rozsah jejích znalostí.
#10 Vysoká škola a učiliště Škoda Auto
Od roku 2000 provozuje Škoda Auto vlastní soukromou vysokou školu specializující se na automobilový průmysl. Její absolventi nachází uplatnění na pozicích nižšího a středního managementu v rámci Škoda Auto. Kromě toho má automobilka i své učiliště, ve kterém si vychovává kvalifikované dělníky pro výrobu.
Škoda Auto ušla dlouhou cestu od výroby kol a motocyklů až k moderním automobilům, které si nacházejí zákazníky po celém světě. S důrazem na inovace, kvalitu a udržitelnost bude nepochybně hrát důležitou roli i v budoucnosti automobilového průmyslu.