Značka TATRA alias společnost TATRA TRUCKS má za sebou dlouholetou historii. Přečtěte si největší zajímavosti o značce TATRA.
Oficiální název: TATRA TRUCKS a.s.
Sídlo: Areál Tatry 1450/1, Kopřivnice, 742 21
Datum založení: 1850 (1897 jako výrobce automobilů)
Zakladatel: Ignác Šustala
Společnost TATRA TRUCKS, která je známá pod značkou TATRA, je výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů. Jedná se o třetí nejstarší existující automobilku v Evropě.
Samotné označení vzniklo ve spojitosti s testováním nového kopřivnického vozu modelu U v roce 1919. Na jedné ze zkušebních jízd automobil v zimě projížděl Tatranskou Lomnicí. Vůz s netradiční karoserií velmi zaujal místní obyvatele nejen kvůli posádky, která byla oblečená do teplých kožichů.Nikdo z přihlížejících nedával autu při projíždění zasněžených kopců velkou šanci na úspěch.
Když však vozidlo náročnou trasu překonalo, jeden z místních horalů zvolal: „To by bylo auto pro Tatry!“ To zaslechl také Jan Novák, tehdejší vedoucí automobilového oddělení firmy, a napadlo ho pojmenovat kopřivnické vozy právě slovem TATRA.
Do té doby měly vozy označení NW, což byla první dvě písmena výrobce Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft (Nesselsdorf je město Kopřivnice v němčině). Kopřivnice se nalézá v Moravskoslezském kraji, stejně jako obrovský lom Šífr z našeho článku o Největších lomech na světě.
Z linky kopřivnické automobilky vyjel v dubnu 2022 již 10 000. vůz se značkou TATRA pod českými vlastníky. Jednalo se o model TATRA PHOENIX s podvozkem v konfiguraci 10x10, který byl určen pro těžkou práci v dolech. Objednávku uskutečnila australská těžařská firma Rio Tinto.
TATRA definitivně ukončila výrobu osobních vozidel v roce 1998, aby se mohla plně věnovat rozvoji a výrobě nákladních a speciálních vozidel, jež jsou určena pro civilní trh a armádu.
Nákladní automobil vyráběný v letech 1998-2014. Model Tatra 163 je známý pod označením Jamal, další méně používané názvy jsou Hemang a Jieka. Původní prototyp s delší kapotou byl navržen pro práci v těžkých podmínkách na Sibiři. Vyráběl se v sedmi různých variantách, které se liší provedením korby nebo zadní částí podvozku. Vozidlo disponuje deseti nebo čtrnáctistupňovou převodovkou.
Nákladní automobil vyráběný v letech 1998-2014. Model Tatra 163 je známý pod označením Jamal, další méně používané názvy jsou Hemang a Jieka. Původní prototyp s delší kapotou byl navržen pro práci v těžkých podmínkách na Sibiři. Vyráběl se v sedmi různých variantách, které se liší provedením korby nebo zadní částí podvozku. Vozidlo disponuje deseti nebo čtrnáctistupňovou převodovkou.
Mezi další současné automobily Tatra patří rovněž modely:
1850 - Položeny základy společnosti ve městě Nesselsdorf (tehdejší název Kopřivnice). Ignác Šustala vyráběl povozy a drožky.
1897 - Vyroben první osobní automobil Präsident.
1898 - Vyroben první nákladní automobil.
1918 - Změna názvu firmy z Nesselsdorfer Wagenbau na Kopřivnická vozovka, a.s.
1919 - Dne 29. března bylo v Kopřivnici vyrobeno prvních deset vojenských automobilů TL 4 s označením TATRA.
1927 - Podnik změnil název na Závody Tatra.
1945 - Vznikl národní podnik TATRA.
1956 - První prototyp TATRA 138.
1982 - Sjednocení modelových řad vozů TATRA a představení modelu T 815 s trambusovou kabinou.
1986 - Automobily TATRA se poprvé zúčastnily náročného závodu Rallye Paříž-Dakar.
1989 - Orientace na projekt T 816 LIWA.
2002 - TATRA TRUCKS zakoupila potřebné dokumenty pro výrobu středně těžkého vojenského vozidla Ross R 210.
2004 - Představeno nové středně těžké vozidlo T 817 4x4 s motorem Cummins.
2007 - Speciální vozidla nyní dostupná také pro civilní klientelu.
2017 - TATRA TRUCKS se stává součástí holdingu Czechoslovak Group.
2019 - TATRA TRUCKS oslavila 100. výročí od vzniku značky TATRA.
2023 - Plánované zkoušky nové generace vozů TATRA Phoenix.
Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz