Bagr je stavební stroj, který pomáhá těžit a přemisťovat zeminu na požadované místo. Existuje mnoho různých druhů bagrů, každý z nich se hodí na jiný druh těžké práce.
Bagr znamená také jiné pojmenování pro rypadlo nebo exkavátor (přejato z anglického slova „excavator“). Mezi základní části všech typů bagrů patří podkop s pracovním zařízením, kabina s pracovištěm obsluhy a podvozek.
Podkop neboli rameno sestává ze dvou nebo tří komponent, jež jsou navzájem propojeny čepy a pohyblivými hydraulickými válci. Lze k nim přidávat i další přídavné nástroje. Část podkopu umístěná nejblíže ke kabině se nazývá výložník (označuje se také jako základní rameno). Může být jednodílný nebo dvoudílný. Bagry mají standardně buď kolový podvozek, nebo pásový podvozek. Stroj pracuje cyklicky s jedním pracovním zařízením, aniž by bylo nutné s ním popojíždět.
Mezi nejznámější výrobce bagrů v České republice patří JCB, Caterpillar, Case, Volvo, Komatsu a Liebherr.
Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, bagrů existuje hned několik různých druhů. Každý z nich se přitom hodí na jiný druh těžké práce. O jaké druhy se jedná a co je pro ně příznačné? O tom si povíme v následujících řádcích.
Rypadlo-nakladač, lidově řečeno traktorbagr, je zvláštní podskupina bagrů na traktorovém podvozku. V přední části mají nakládací lopatu a v zadní části podkopové zařízení.
Traktorbagr tvoří otoč (závěsná část), výložník (základní rameno) a násada (lžíce), jež může být doplněna o teleskop. Nakladače jsou díky své univerzálnosti vhodné jak pro jednoduché nakládaní lopatou (tzv. klapačkou), tak výkopové práce či pro manipulaci s objemným a těžkým materiálem umístěným na paletách pomocí dozerové radlice. Nevýhodou rypadlo-nakladače je nižší výkon a menší obratnost v terénu.
Stavební vozidlo s robustním hydraulickým systémem disponující velkou rypnou silou a rychlým pracovním cyklem. Hmotnost pásového rypadla se pohybuje v rozmezí od 10 do 700 tun, výkon je 40 kW až 2× 1500 kW. Kabina bagru je posazena na pásovém podvozku, což pomáhá stroji lépe držet stabilitu, a navíc je zajištěna větší průchodnost v těžce dostupném a členitém terénu. Pásové bagry lze snadno převážet na nákladním automobilu.
Bagry s kolovým podvozkem mají jednu nebo dvě řiditelné nápravy (přední náprava je kyvná). Dále jsou vybaveny dvěma nebo čtyřmi opěrami zajišťujícími lepší stabilitu, které se kombinují s dozerovou radlicí. Kolová rypadla se přesunují mnohem rychleji než pásové bagry, a to jak na staveništi, tak na silnici. Speciální typy kolových bagrů, tzv. dvoucestné bagry, se umí pohybovat dokonce i po kolejích. Kolové bagry jsou velmi výkonné, jejich maximální hmotnost může být až 22 tun. Jsou vhodné zejména na stavební a demoliční práce.
Manuální pracovní nástroj, který tvoří dřevěná násada a kovové kleště se dvěma zatočenými rýči. Pomůže rychle a jednoduše vybrat zeminu z děr vyhloubených pro plotové sloupky a vzpěry. Je to skvělý pomocník při sázení stromků, který si poradí také s kameny a tvrdším podložím.
Klasický bagr menších rozměrů s hmotností od 800 kg do 5 tun při výkonu motoru od 2,5 kW do 40 kW. Minibagr spadá do kategorie hydraulických bagrů na pásovém podvozku s jednodílným výložníkem. Tento levnější a jednodušší stroj projede přes širší průjezd nebo dveře. Zvládne kvalitně vykopat základy pro dům nebo provést terénní úpravy na zahradě. V současnosti jsou minibagry u zákazníků stále oblíbenější a vyhledávanější. Pro svou kompaktnost se dají snadno převést na přepravníku i na větší vzdálenosti.
Netradiční typ bagru zkonstruovaný pro zemní práce, vodní stavitelství a těžbu stavebních materiálů. Sací bagr se vyrábí jako plovoucí nebo pozemní alias komunální. Plovoucí sací bagr se hodí na práci v přístavech a vodních tocích, zatímco komunální sací bagr na práci ve štěrkovnách. Sací bagr můžeme přirovnat k velkému vysavači na kolovém podvozku. Slouží k odsávání různých materiálů, jako jsou zemina, písek, štěrk, suť, voda nebo bahno.
Kráčivé rypadlo je speciální typ bagru, jenž má namísto klasického podvozku čtyři nohy na hydraulický pohon. Každou nohu lze ovládat samostatně, přičemž ke dvěma z nich bývají přidána kola. Vrchní část bagru s kabinou je otočná, výložník může být dvoudílný nebo trojdílný. Kráčivé bagry se perfektně hodí na práci ve svahu.
Vyžívá ke své práci nejvíce druhů pracovních zařízení, přičemž veškeré pracovní funkce se ovládají pomocí hydraulických válců. Hydraulická rypadla zastanou práci několika pracovních strojů najednou. Hodí se na těžení hornin, hloubení děr, nabírání materiálů, přenášení klád stromů, bourací práce, nakládku a vykládku palet a mnoho dalších úkolů.
Pracovní nástroje hydraulických bagrů jsou:a) lopatové – těžební, skalní, drenážní, drážkovací, příkopová, profilová nebo nakládací lopata
b) drapákové – úzkoprofilový, těžební, kruhový, čelisťový nebo polypový drapák
c) s příhradovým výložníkem
Rypadla způsobilá k provozu na pozemních komunikacích mohou řídit pouze lidé s řidičským oprávněním. Konkrétní skupina záleží na hmotnosti stavební techniky.
Pokud má stroj do 3500 kg, stačí řidičský průkaz skupiny B, nad uvedenou celkovou hmotnost stačí skupina T, případně C. Jestliže zamýšlíte se strojem provádět zemní nebo stavební práce, budete navíc potřebovat strojnický průkaz dle odpovídající kategorie. To platí například pro nakladače, dozery a traktory kolové/pásové nad 50k, lopatová rypadla, korečková rypadla, drenážní frézy, autogrejdry, silniční válce, finišery a další.
Autor článku: Redakce portálu Veacom.cz